سرخط خبرها

دستگیری کلاهبردار ۲۰ میلیاردی با ۲۲ فقره سرقت | از فروش اجناس گران‌قیمت در فضای مجازی پرهیز کنید

  • کد خبر: ۲۱۲۳۹۸
  • ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
دستگیری کلاهبردار ۲۰ میلیاردی با ۲۲ فقره سرقت | از فروش اجناس گران‌قیمت در فضای مجازی پرهیز کنید
دزد طلایی با دست بند نقره‌ای پلیس بازداشت شد.

سعید جلائیان | شهرآرانیوز هنوز زمان زیادی از ازدواجشان نگذشته بود. آقا داماد و عروس خانم تصمیم داشتند تمام طلا‌هایی را که پس از عقد هدیه گرفته بودند برای تأمین هزینه رهن یک واحد مسکونی بفروشند. داماد بیست و پنج ساله تصمیم گرفت به جای رفتن به بازار، طلا‌های همسرش را در فضای‌مجازی با قیمتی بیشتر بفروشد. او آگهی فروش شصت گرم طلا را در یکی از سایت‌های واسطه‌گر قرار داد.

فردی به مرد جوان پیام داد و سر قیمتی بیشتر از آنچه طلافروش‌ها پیشنهاد داده بودند با یکدیگر به توافق رسیدند. قرار معامله را برای روز بعد گذاشتند که تعطیل بود. به پیشنهاد خریدار، فروشنده در یکی از معابر خلوت شهر حاضر شد. خریدار با چرب‌زبانی طلا‌ها و فاکتور‌های خرید را با هم بررسی کرد تا مطمئن شود که طلا‌ها اصلی هستند و کلکی در کار نیست.

سپس شماره کارت فروشنده را گرفت و قرار شد با گوشی وجه معامله را بپردازد. او کمی با صفحه گوشی‌اش کلنجار رفت و صفحاتی را باز و بسته کرد و در انتها تصویر رسید واریز موفقیت‌آمیز وجه را به فروشنده نشان داد. خریدار کمی عجله داشت و با عذرخواهی بلافاصله داماد جوان را تنها گذاشت.

مرد جوان همان‌جا منتظر پیامک واریز ماند، اما پیامی برایش نیامد. او جلو عابربانک حاضر شد و موجودی حسابش را بررسی کرد، اما یک ریال به آن اضافه نشده بود. بلافاصله شماره تلفن خریدار را گرفت، اما او دیگر جواب نمی‌داد و به‌ناچار به‌سراغ پلیس رفت و موضوع را اعلام کرد و آنجا فهمید که او بیست و دومین طعمه این کلاهبردار بوده است.

پیش‌تر تجربه کلاهبرداری را داشت. همین چند سال قبل بود که به جرم فروش یک واحد مسکونی به پنج نفر دستگیر شده بود. هنوز زمان زیادی از ماجرای پرونده قبلی نگذشته بود که با یک نرم‌افزار رسیدساز جعلی آشنا شد. فهمید می‌تواند قیمت، شماره کارت و نام صاحب حساب را به نرم‌افزار بدهد و در تلفن همراهش تصویری شبیه رسید‌های واقعی داشته باشد.

چشمانش با دیدن این تصویر برق زد. وقتی نرم‌افزار را در تلفن همراهش نصب کرد شاید به این فکر می‌کرد که به گنجی دست یافته که می‌تواند او را به ثروت برساند. نرم‌افزار را بار‌ها امتحان کرد تا دستانش در درج اطلاعات سریع شود.

نقشه پرتکرار

این کلاهبردار توانسته بود ۲۲ بار با موفقیت نقشه کثیفش را تکرار کند و طلا‌های مردم را در زرگری‌ها بفروشد. در این میان افرادی نیز بودند که با توجه به نرسیدن پیامک واریز از خریدار می‌خواستند صبر کند، اما او اختلالات بانکی را عامل نیامدن پول به حساب فروشنده بیان می‌کرد و با این ادعا که پول از حسابش برداشت شده و به زودی پیامک واریز برای فروشنده است خواهد رفت، فرد را توجیه می‌کرد. توجیهی که بار‌ها طرف مقابل را قانع کرده بود و تا دور شدن کلاهبردار از فروشندگان، آن‌ها نمی‌توانستند به طرف معامله خود شک کنند. مال‌باختگان نیز پس از رفتن خریدار تازه متوجه می‌شدند که سرمایه‌شان را به‌راحتی آب خوردن از دست داده‌اند.

ناکامی متهم

با رسیدن گزارش سرقت‌های سریالی، کارآگاهان اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی مشهد مأمور رسیدگی به پرونده شدند.

فرمانده انتظامی مشهد در این زمینه گفت: کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد توانستند با تجمیع اطلاعات به دست آمده از شکایت‌های ثبت شده، فردی سابقه‌دار را که عامل این کلاهبرداری‌ها بود شناسایی و دستگیر کنند. مأموران پس از چند روز تحقیقات گسترده با اشراف اطلاعاتی توانستند کلاهبردار را در محدوده خیابان امام خمینی (ره) ردزنی کنند.

سرهنگ احمد نگهبان افزود: مأموران در ادامه به‌طور نامحسوس برای دستگیری این فرد به‌سراغش رفتند و او را زیرنظر گرفتند.

شلیک‌های هوایی

رئیس پلیس مشهد اضافه کرد: متهم که فردی زیرک بود با شک‌کردن به مأموران، گام‌هایش را برای فرار تند کرد تا از مهلکه بگریزد. کارآگاهان پلیس در عملیات تعقیب و گریز با استفاده از قانون به‌کارگیری سلاح دو تیر هوایی شلیک کردند، تیر‌هایی که متهم با شنیدن صدای آن‌ها مجبور به تسلیم شد. مأموران با دستگیری متهم، بلافاصله او را به مقر انتظامی انتقال دادند.

سرهنگ نگهبان با هشدار به شهروندان که از فروش لوازم گران‌قیمت در فضای مجازی پرهیز کنند، بیان کرد: متهم در رویارویی حضوری با مال‌باخته‌ها تاکنون به ۲۲‌فقره کلاهبرداری به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اعتراف کرده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->